Monday 6 June 2011

Propercijeve elegije [II, 25]

Sa latinskog preveli Gordan Maricic i Milica Kisic, komentar G.Maricic

II, 25

Jedina muko slatka, rodjena mene da tistis,
sudba odne te meni : dodji, o vazda dodji !
Knjizice ce moje lepotu ti unet :
dopusti li Kalv (1) i Katul s njime.
Odlazi isluzen vojnik, oruzje odlaze svoje,
vremesni volovi ralo vise za sobom ne vuku,
na obali morskoj drema ladja trula,
a drveni stit bojni dangubi (2) u hramu:
al ja cu, i starac, voleti te isto,
pa bio i Titon (3) ili Nestor kralj.
Zar bolje mi nije da tirani sluzim,
u biku tvom cvilim, Perile (4) oktrutni ?
Bolje da Gorgona (5) skameni me okom,
ili da me kljuju sa Kavkaza ptice (6)
Istrajacu ipak : rda mac nagrize,
kapi vode dube i najtvrdji kamen.
Vecita je ljubav sto na pragu gospe
bez ikakve krivnje pretnje mirno slusa.
Prezren si - a kumis, ranjen - a greh priznas,
noge, mimo volje, na prag njen te nose (7)
Ti, sto gord si odvec u ljubavi sretnoj,
naivan si : zena za istrajnost ne zna !
Ko postuje zavet usred oluje silne,
kad se i u luci cesto skrhka ladja ?
Zar da se u trci vec nagrada trazi,
pre no tocak metu takne sedmi put ? (8)
Dobar vetar ljuven varljiv je i vickast :
sto kasnije dune, vecu propast nosi.
Ma koliko da ljubi dragana te tvoja,
u grudima nemim radost skrivaj vazda !
Iskrene ce reci, ni sam ne znam zaasto,
u ljubavi uvek naskoditi tebi.
ceesto li te zove - otidi joj jednom,
il' minuce sreca sto savest sad budi !
Da nastupi opet dobro staro doba, (9)
ja bih bio ono sto sada ti si.
Pregazi me vreme, al cud mi je ista :
neka svako sebi izabere put !
Vi sto iz jedne, u ljubav hrlite drugu,
kolki samo bol vam pogodice oci !
Neznu vidite curu bele, blistave puti,
ili crnku spazite kakvu : obe vas krajnosti vuku !
Okrznu vam oci zenu helenskih crta i stasa,
ili rimskog tipa : obe lepote vas plene !
Jedna u odeci prostoj, hodi u raskosi druga :
na isti nam nacin bolnu zada ranu.
I jedna je zena vec za nesan dosta,
u jednoj se nahode svakojaka zla.

1) Kliv Licinije Kalv Macer (82 - 47 g. p. n. e), cuveni besednik i poznati neoterik, blizak prijatelj Katulov. Cintijina slava treba da nadmasi Kalvovu Kvintiliju i Katulovu Lezbiju.
2) Gde visi na zidu ili o stubu, kao dar vlasnika sto se povukao.
3) Sin trojanskog kralja Laomedonta i Strime. Zeleci da ga zauvek veze za sebe, njegova supruga, boginja Eoja, izmolila mu je od Zevsa besmtrnost, ali ne i vecitu mladost. Propercijeva mitoloska slika gleda se, u ovom slucaju, izdaleka. Obracanje paznje na detalj, odnosno na celovite price o Titonu i Nestoru, dovelo bi do antiklimaksa.
4) Atinski umetnik koji je tiraninu Falaridu iz Agrigenta izlio tucanog bika za zlocince. Oni su zatvarani unutra, a ispod mucila je paljena vatra. da isproba izum i nagradi autora, Falarid je Perila ispekao prvog.
5) Tri kceri Forka i Ketone, Stena, Eurijala i Meduza zamisljane su kao krilate, zmijonosne, gujama opasane devojke. Meduza, najmladja i smrtna, jedina se u predanju naziva Gorgona.
6) Jedan orao je svakodnevno kljuvao Prometejevu jetru, koja je nocu ponovo izrastala.
7) Ovidije (Lek od ljubavi, 217) : "Sto manje hoces da ides, to zapamti - vise idi : istraj i na trk nagnaj noge nevoljne!"
8) Prilikom trka u cirku, vozar je morao da okrece kola oko meta (dva kupasta stuba na oba kraja niskog zida koji je po duzini presecao trkaliste). Obilazenje mete bio je najtezi zadatak za kocijasa.
9) Period zenske vernosti i vrline. O heroinama takvih osobina Propercije pise u I, 15 i II, 9.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...